Man kalder det ofte Myoser eller muskelinfiltrationer, når man på et relativt afgrænset område har muskesmerter og ømhed. Det sidder oftes i nakken, skulder og øvre ryg

Myoser i nakke og skuldre ses oftere hos personer, som i årevis har haft følgende arbejdsbelastninger:

  • Ensidigt arbejde.
  • Gentagne løft af armene.
  • Fastlåst arbejdsstilling
  • Stillestående arbejde.
  • Stresset arbejdssituation,
  • Dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Myoser er som regel forbigående og varer fra uger til måneder.

Du kan selv forebygge myoser ved at undgå uhensigtsmæssige og forkerte arbejdsstillinger, stress mv. Du behandler Myoser selv ved at holde dig i gang fysisk. Motionstræning, gang, løb, svømning, cykling og mere specifikke øvelser eller udspændinger er ofte gavnlige.

Massage, varme eller anden bløddelsbehandling kan have lindrende effekt.

Kilder:

https://min.medicin.dk/Sygdomme/Sygdom/238

https://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/muskelsmerter.htm

http://www.sportnetdoc.dk/skulder/muskelinfiltrationer-myoser


Massøren

Alle indlæg er skrevet under aliaset massøren, det betyder at vi alle står bag de artikler der publiceres på dette site. Der kan være forskellige fagpersoner der skriver artikler for os, i så fald vil det fremgå klart.